Monday, December 5, 2011

RESEPI MASAK LODEH

Ehhh korang ingat time raya je suami dan anak-anak I dapat makan lodeh, no no no, mama they all kan orang yang rajin lagi suka melayan tekak dia sendiri pun ye jugak, ahaha, so di kala masa tak raya ni pun boleh jewww nak makan lodeh tau.

Ini bahan-bahan yang saya sediakan. Pun ikut suka masing-masing ye, korang nak letak bahan yang tak wujud kat gambar ni pun, aci jewwww. Saya suka tumis bila buat lodeh, baru lah berminyak-minyak buat penambah kolesterol yang sedia ada di dalam badan ni, ahaha. So saya tumiskan bawang merah sikit, udang kering sikit dan tak lupa juga serai buat penambah aroma gitu, korang nak letak daun pandan pun boleh jewww sebab nanti bukan saya yang ditertawakan tapi korang, ahaha. Pastu, ada tempe goreng, buncis, carrot and tauhu.

Saya rebus nasi impit 4 bungkus, cukup sampai ke malam.

Gorgeousnya kuah lodeh ko shibam (korang cakap dalam hati kan kan kan, ahaha). Lepas tumis bawang merah, udang kering dan serai tu, saya masuk kan santan dan tunggu dia mendidih, baru lah masuk kan kesemua bahan-bahan yang ada tu. Ada yang suka kuah tu warna dia putih macam tu je kan, saya suka letak serbuk kunyit sikit, biar nampak lebih berseri-seri sikit kuah lodeh tu.

Kuah lodeh ni kan, lagi sedap dimakan bila dicampur sekali dengan sambal bilis ataupun kuah kacang, sekian dari pembuat kuah lodeh yang berjaya, ahaha.

5 comments:

nurbeena said...

Bagus memasak utuk keluarga tercinta.
Kawan kita org johor bila mask lodeh ni dia bubuh bunga kincam sekali.

eni osman said...

wah...chek jarang jumpa benda ni...memasak apatah lagi...asik duk jumpa nasik kandaq saja....tapi yg ni mmg nmpk the bomb...nanti taim kita jumpa shibam masak ye....:)

intan morsalin said...

nak sket lodehhh....

CT NoArIzAh ArIs said...

Terliur lak tgk mmasak lodeh cik puan shibam ni..ni yg teruja nak buat gak ni!!

Rinna said...

Sedap tuh nak masak lodeh nie bila2 pun boleh.. :)