Friday, February 3, 2012

RESEPI NASI LEMAK

Mungkin ramai yang sudah tahu cara untuk memasak nasi lemak, tapi saya kongsikan di sini, cara saya memasaknya ye :

Bahan-bahan

Halia (dihiris)
2 batang serai (diketuk)
1 biji bawang besar (dibelah 4)
Daun pandan (disimpul)
Santan
Garam
Beras

Cara-cara nya :

Basuh beras dan masukkan halia yang sudah dihiris, serai, bawang, santan, daun pandan dan garam secukupnya.

Untuk sukatan santan tu pula ianya adalah sama banyaknya dengan sukatan air biasa kalau nak masak nasi tu. Kalau beras kat rumah acik tu, satu pot beras kena letak dua pot air dan begitulah seterusnya ye.

Selamat memasak nasi lemak :)

7 comments:

POSH76 said...

suka makan nasi lemak camni...berperisa...

adarnadzmie said...

senang masak nasi lemak mcm ni x payah bertumis2 bagai kan...hehe... bau harum santan n daun pandan tu sedapppp..hehe

Shibam Jelita said...

posh : kalau ada serai, lagi syedap, wangi je bau dia

nomi : tak pernah tumis pun nasi lemak, campak cenggini je

Ila said...

wah,resepi baru ni..kena cuba

Shibam Jelita said...

ila : selamat mencuba :)

Rinna said...

nasik lemak masak sendiri.. mmg sedap.. :)

Shibam Jelita said...

rinna : kannn, pastu tambah lah berapa kali ikut suka :-)